„Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów katowickich szkół podstawowych poprzez wdrożenie programu nauki gry w szachy” w ramach zadania publicznego: Działalność wspierająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych ze środków Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci – UNICEF w ramach „Programu współpracy miasta Katowice z organizacjami pozarządowymi ma 2023 r.”

Cel:

Celem projektu jest przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do nauczania dzieci w klasach I-III gry w szachy i w konsekwencji podniesienie kompetencji matematycznych, zdolności logicznego myślenia, krytycznej analizy i poszukiwania nieszablonowych rozwiązań, a także kompetencji społecznych wśród uczniów katowickich szkół, w tym uczniów pochodzących z Ukrainy. Szachy to nie tylko doskonały instrument przyspieszenia procesów rozwojowych, ale również narzędzie terapeutyczne dla osób zmagających się z wieloma rodzajami zaburzeń. Gra w szachy doskonale sprawdza się w pracy z dysfunkcjami na tle społecznym i behawioralnym min. stanami lękowymi czy trudnościami edukacyjnymi. Gra w szachy może być doskonałym sposobem na modyfikację zachowań nieadaptacyjnych, edukując dziecko w zakresie znajdowania nowych, społecznie akceptowalnych możliwości radzenia sobie w określonych sytuacjach. Podczas gry w szachy u dzieci pobudzane są bodźce stymulujące prawidłowy rozwój emocjonalny i intelektualny. Dzieci zyskują zasoby i umiejętności niezbędne w nawiązywaniu relacji rówieśniczych oraz konstruktywnym radzeniu sobie z napotkanymi problemami, nabywają kompetencje z zakresu kontroli emocji, utrzymywania koncentracji, czy radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Wdrożenie programu prócz oczywistego waloru edukacyjnego byłoby również doskonałym sposobem na integrację dzieci polskich i ukraińskich uczęszczających do katowickich szkół podstawowych.

Etapy:

I etap – przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć szachowych w szkołach. W trakcie realizacji projektu nauczyciele biorący udział w projekcie zostaną przeszkoleni i przygotowani do prowadzenia zajęć szachowych. Szkolenia będą prowadzili instruktorzy, trenerzy posiadający niezbędne umiejętności oraz doświadczenie. Nauczyciele zostaną także przeszkoleni z obsługi platformy internetowej, która pomoże im podczas prowadzenia zajęć szachowych w szkołach. Zajęcia poprowadzą nasi eksperci z internetowej platformy szachowej ChessGrow.com, największej polskojęzycznej platformy do edukacji przez szachy. Nauczyciele, a także uczniowie otrzymają dostęp do platformy oraz indywidualne konta. Platforma jest interaktywna i w atrakcyjny sposób pozwala chłonąć i utrwalać wiedzę. Zawiera też bardzo dużo gotowych rozwiązań metodycznych, z których nauczyciele mogą korzystać.

II etap – zakup i dostarczenie sprzętu szachowego. Każda szkoła biorąca udział w projekcie otrzyma niezbędny sprzęt szachowy do prowadzenia zajęć. Dzieci oraz nauczyciele biorący udział w projekcie otrzymają książki – elementarze – zintegrowane z platformą internetową.

III etap – przeprowadzenie zajęć z dziećmi z klas I-III. 14 godzin zajęć edukacyjnych prowadzonych przez przeszkolonych nauczycieli. Nauczyciele i dzieci będą mieć dostępny sprzęt szachowy (szachownice, bierki, szachownice demonstracyjne) oraz dostęp do platformy szachowej chessgrow.com

Bardzo istotną kwestią w projekcie jest zapewnienie rozwiązań metodycznych. W trakcie szkoleń nauczyciele otrzymają wszelką potrzebną wiedzę oraz informację jak przekazywać wiedzę szachową oraz jak korzystać z edukacyjnej wartości multimedialnych materiałów dydaktycznych dostarczonych dla każdego nauczyciela i ucznia. Platforma internetowa będzie zintegrowana z materiałami drukowanymi/podręcznikami jakie dostaną uczestnicy projektu.